Wczesne wspomaganie

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka są to specjalistyczne, kompleksowe i specjalistyczne działania mające na celu pobudzanie psychoruchowego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka oraz zwiększenie i wyrównanie szans rozwojowych dzieci  z deficytami od chwili wykrycia symptomów nieprawidłowego funkcjonowania do momentu podjęcia nauki w szkole.

Zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju są skierowane do dzieci, u których rodzice, lekarze lub inni specjaliści rozpoznali symptomy wskazujące, że rozwój dziecka przebiega nieharmonijnie lub nieprawidłowo.

Na zajęcia wwrd przyjmowane są dzieci posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez poradnię psychologiczno –pedagogiczną. Poradnia wydaje opinię w oparciu o zaświadczenie wydane przez lekarza pediatrę lub innego lekarza specjalistę.

W zajęciach wwrd uczestniczyć mogą dzieci:

  • z zaburzeniami rozwoju ruchowego (w tym z afazją)
  • z niepełnosprawnością intelektualną (w tym z zespołem Downa)
  • z zaburzeniami mowy, wzroku i słuchu
  • z zaburzeniami zachowania, z ASD (autyzm, zespół Aspergera)
  • z zaburzeniami koncentracji uwagi (ADHD)
  • z zaburzeniami lub dysfunkcjami zmysłów (słuchu, wzroku, dotyku, smaku, równowagi, czucia głębokiego) – zaburzeniami integracji sensorycznej
  • z wolniejszym i nieharmonijnym rozwojem
  • z innymi deficytami

W ramach zajęć wwrd prowadzone są następujące zajęcia:

  • terapia logopedyczna
  • terapia pedagogiczna
  • zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
  • terapia integracji sensorycznej
  • zajęcia psychoruchowe
  • terapia metodą Weroniki Sherborne
  • muzykoterapia
  • zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne
  • terapia psychologiczna
  • rehabilitacja

Zajęcia prowadzone są przez zespół specjalistów posiadających przygotowanie do pracy z małymi dziećmi.

Wymiar zajęć WWR wynosi od 4 do 8 godz. w miesiącu w zależności
od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka oraz od ustaleń organu prowadzącego jednostkę organizującą zajęcia WWR.

Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju:

  • wcześniej zdobywają sprawność w okresie samoobsługi
  • stają się bardziej sprawne ruchowo, dojrzalsze poznawczo i emocjonalnie
  • uzyskują gotowość do przebywania w nowym środowisku
  • łatwiej nawiązują kontakty rówieśnicze
  • są lepiej przygotowane do podjęcia nauki szkolnej

Ważne jest również zaangażowanie rodziców i pokazanie im kierunku działań wychowawczo-edukacyjnych.